CykloZLÍN byl začátkem března t.r. na rychlé návštěvě v Hradci Králové. Město má přibližně 93 000 obyvatel a v současné době se na území města nachází přibližně 79 km cyklistických komunikací. Jedná o oficiálně stanovené cyklistické komunikace s dopravním značením, dále doplněné o komunikace pro cyklisty vhodné – tj. s jistou mírou bezpečnosti, omezeným provozem aut, apod. (např. lesní a parkové cesty, koruny hrází, …). Pro srovnání město Zlín s 75 200 obyvatel pro cyklisty připravilo 23 km cyklostezek.
Hradec Králové je obecně známý jako město cyklistů. Výhodou je rovinatý terén, dobré klimatické podmínky, tradice spojená s ohleduplností vůči cyklistům a zejména nadčasově založený radiálně okružní dopravní systém města, jehož silniční okruh a významné radiální komunikace jsou téměř po celém svém obvodu doplněny stezkou pro cyklisty a chodce. Základ tohoto systému, který určuje hlavní dopravní trasy, byl položen s výstavbou silničního okruhu města z období 60. až 70 let minulého století.
Na kole se v Hradci jezdí téměř všude a v zásadě každý v Hradci kolo někdy využil. K cyklistům zde existuje relativní míra tolerance ze strany chodců i řidičů.
Od února 2013 je v Hradci Králové na Riegrově náměstí v provozu unikátní parkovací věž, která pojme až 116 jízdních kol. Za téměř dva a půl roku zaregistrovalo počítadlo této „kolárny“ více než 35 tisíc cyklistů.
Cyklisté se už nemusejí obávat krádeží kol, případně jejich částí a dalšího vybavení, odpadla jim i starost s hledáním volného místa k zaparkování svého jednostopého dopravního prostředku. Navíc mají kolo chráněno před nepřízní počasí.
Automatická kolárna doplněna o veřejnou pumpu – u kolárny byla nainstalována veřejná pumpa pro cyklisty – vedle cyklomapy ve vchodu kolárny je to další díl podpory cyklodopravy v Hradci Králové
Hradec připravuje podmínky pro budoucí výstavbu dalších parkovacích domů pro jízdní kola ve vhodných lokalitách různých částí města.
Hlavní výhody parkování v automatické kolárně jsou v podstatě tři :
První výhodou je, že je vaše kolo ochráněné před odcizením a je dokonce i pojištěno, což běžné stojany a kolárny nenabízejí.
Druhou výhodou je to, že můžete použít kvalitní a tím pádem i dražší kolo, na kterém se vám lépe jede, nebo i například elektrokolo, které už bezpečné parkování vzhledem k pořizovací ceně přímo vyžaduje.
A třetí výhodou je to, že na kole můžete nechat veškeré příslušenství včetně přilby, bagáže a dalšího vybavení.
Samotné použití automatické kolárny je velice jednoduché. Při příjezdu a parkování kola dovnitř stačí pouze vjet předním i zadním kolem do žlábku ve vstupním modulu. Pak se stiskne jediné zelené tlačítko na platebním terminálu a zakladač si pro kolo přijede a zaveze ho za dveře dovnitř parkovacího zařízení. Místo kola vydá žeton s čipem, kde jsou zapsány informace kam a kdy bylo kolo zaparkováno. Vyzvednutí se pak skládá z vložení čipu do snímače a zaplacením částky parkovného, která činí 5 Kč za jeden den.
Zdroj: text – cyklohradec.cz, fotografie – cyklozlin.cz
cyklostezky, doporučujeme, galerie
Comments RSS Feed